Visie wonen in het buitengebied

Visie Wonen in het Buitengebied

Na drie jaar onderzoek, waarvan één jaar het gevolg is van de komst van Helvoirt bij Vught, ligt er een visie voor wonen in het buitengebied voor waarvan Gemeentebelangen vreest dat deze niet gauw zal bijdragen aan de woningennood waarom we in Vught verlegen zitten. De fractievoorzitter stelt; “Het is een ‘Nee-tenzij visie geworden, in plaats van de ‘Ja-mits’ houding die we eigenlijk voorstaan en getuige de vele insprekers, is het wel duidelijk wat zij van de visie vinden. Bovendien wachten deze mensen al minimaal 4 jaar op duidelijkheid.”

D66 en PvdA-GL waren erg duidelijk in hun bijdrage; zij zien bouwen in het buitengebied echt alleen als allerlaatste kans als het binnen de bebouwde kom niet lukt.

Gemeentebelangen en VVD zien het anders; zij zijn van mening dat er nu al met een open vizier gekeken moet worden naar kansen voor woningbouw. “Dat kan hand in hand lopen met de ontwikkelingen binnen de kom en dat zal ook wel moeten, want ook binnen de kom lijken we de ambitie van 2.000 voor 2030 niet te gaan halen.” aldus fractievoorzitter Bregje Peijnenburg.

Halverwege 2018 droeg de Provincie de gemeente op een visie op te stellen voor wonen in het buitengebied. Daarmee moest duidelijk worden waar wel en waar niet gewoond kan worden. De Ruimte-voor-Ruimte woningen die tot dan toe gebouwd werden, leken veelal op basis van willekeur te worden gebouwd. Aanvragen, gedaan vóór het verzoek van de Provincie, zouden regulier afgehandeld worden, maar aanvragen van daarna zouden conform de ‘nieuwe visie’ getoetst worden. Gemeentebelangen verzocht destijds al of Helvoirt daarin meegenomen kon worden, omdat toen al bekend was dat de gemeente Haaren ophield te bestaan. Dat was toen niet mogelijk omdat Helvoirt nog niet (juridisch) onder Vught viel. Toch had Gemeentebelangen graag gezien dat de twee kernen op dat gebied, meer gezamenlijk had opgetrokken.

Want nu, in het laatste kwartaal van 2022, is de visie pas vastgesteld, waardoor aanvragers al ruim vier jaar zitten te wachten op duidelijkheid. En tijdens de commissievergadering werd duidelijk dat ook aanvragen van ver voor 2017 nog altijd niet wisten waaraan ze toe waren.

Er zijn drie amendementen ingediend bij de visie. Eén ging om een administratief regeltje die meer duidelijkheid moest verschaffen aan inwoners die de tool gebruikten en kwam van D66. De PLV diende een amendement in met daarin de vraag om reeds ingediende aanvragen tot 1 januarie 2020 nog conform de oude regeling te toetsen op haalbaarheid. De PLV kreeg daarbij steun van Gemeentebelangen, maar het amendement haalde het helaas niet.

Gemeentebelangen heeft middels een amendement opgeroepen de zogenoemde Beleidsregel Maatwerk Omgevingskwaliteit op te nemen in de visie, nadat insprekers daarover repten. Deze regel zorgt ervoor dat bebouwing binnen de gemeente Vught (ook voor ruimte-voor-ruimte woningen) nog wél mogelijk blijft, maar onder voorwaarden die de kwaliteit van de leefomgeving ten goede komt.

Het amendement is aangenomen door alle andere partijen waarna de visie alsnog werd vastgesteld.

De toekomst moet uitwijzen in hoeverre het document goed werkbaar is.