VOS / NOVO3

Vrijwilligers lokale omroep met financiële prikkel gestimuleerd reclame-inkomsten te genereren voor NOVO3

VOS/NOVO3 kan van start met hun TV-uitzendingen!

Met de licentie voor zendmachtiging voor de gemeente Vught op zak, staat NOVO3 te trappelen om te mogen starten met uitbreiding van hun aanbod met TV-uitzendingen. Gedoe over de zendapparatuur met Avulo droeg niet bij aan een warme overdracht en de onzekerheid over de toegekende subsidiegelden vanuit de gemeente zal menig vrijwilliger bij VOS/NOVO3 wel eens uit zijn slaap gehouden hebben.

Gemeentebelangen had al bij de commissievergadering verzocht aan partijen toch in ieder geval voor de Light-variant te kiezen omdat al duidelijk was dat de ‘Max’-variant het niet ging redden. Er heerste echter verdeeldheid, niet in de laatste plaats vanwege de afspraken die hierover zijn gemaakt in het coalitieakkoord waarin was opgenomen dat er niet meer dan de wettelijke bijdrage toegekend zou worden. Van meet af aan heeft VOS/NOVO3 aangegeven daarmee niet uit de voeten te kunnen en voor dat bedrag enkel de internetradio voort te kunnen zetten.

De schoen over de mate van toekenning wrong vooral bij VVD en D66, waarna VVD een amendement indiende waarin zij VOS/NOVO3 een verhoogde startsubsidie, een meerjarige subsidie met een afbouwregeling bood. De afbouwregeling heeft betrekking op de ‘prikkel’ aan de vrijwilligers bij de lokale omroep om zoveel mogelijk reclame-inkomsten te verwerven. Zij mogen deze wel zelf behouden, ook al komen ze daarmee boven het eigen begrootte budget uit.

Gemeentebelangen is pertinent tegen deze afbouwregeling omdat de vereniging vrijwel louter uit vrijwilligers bestaat die naar de mening van Gemeentebelangen niet ingezet moeten worden als accountmanager, maar uitstek doen waarbij zij zich senang voelen: namelijk radio- en tv maken.

Onze vrijwilligers moeten gekoesterd en op handen gedragen worden. Een financiële prikkel waarbij ze nóg meer moeten doen in hun vrije tijd, is niet redelijk.