Participatieplan ‘De Wieken’

Gaat het alleen nog om het bepalen van de kleur van de kozijnen of is er meer mogelijk?

Een stappenplan om de buurt en stakeholders optimaal te betrekken in de besluitvorming van het college en raad ergens in november van dit jaar. Ter voorbereiding op de raadsvergadering van 17 maart, wordt het participatieplan “De Wieken” in de commissie besproken.

Inwoners kunnen inspreken in de voorbereidende commissie om zo hun mening kenbaar te maken aan de raadsfracties betreft het participatieplan.

Het college heeft een aantal uitgangspunten vastgesteld voor het plangebied de Wieken:

Lidwinaschool - Gezondheidscentrum

Zo maakt de Lidwinaschool (3340m²) plaats voor een nieuw GHZ gezondheidscentrum (1250m²).

Er is grote behoefte aan het GHZ, gelet op de huidige huisvesting van de huisartsen. De overblijvende 2100m², na sloop van de school, worden ingericht als parkeerplaats. Op onderstaande foto is te zien hoe de versteende parkeerplaats aan het zicht onttrokken wordt door een groen kleurenpalet.

Oude gymzaal – Appartementencomplex met 3 bouwlagen

Op locatie van de oude gymzaal, met een bouwvlak van 972m² zal een appartementencomplex van 3 bouwlagen met 30 appartementen verrijzen. Gemeentebelangen zet vraagtekens bij de omvang hiervan. Want ook al worden appartementen kleiner gebouwd, aan de hoogte van een bouwlaag doet dat niets af. Voor de beeldvorming; een ruimte voor ruimte kavel op voormalig manegeterrein ‘Wubbe’ en één bouwkavel op de ‘Koepel’ zijn al gauw 1000m².

Willibrordusschool – Zorgcentrum voor ouderen

Vughterstede tekent momenteel nog aan een plan voor huisvesting van ouderen in de Willibrordusschool waarbij zij trachten de school in tact te laten.

Misha de Vriesschool – Nieuwe locatie

De groeiende school voelt zich thuis in Vught Zuid. Het gros van de kinderen die er naar school gaan, wonen in de nabije omgeving. De school wil dan ook graag in het gebied blijven en voelt zich daarin gesteund door hetgeen erover in het Integraal Huisvestingsplan voor Onderwijs is opgenomen. Echter, de wethouder geeft aan dat de school nog maar moet laten zien dat zij levensvatbaar is, waarna zal worden gekeken naar huisvesting op een andere locatie. De school zou echter heel graag in de voormalige school gevestigd willen worden.

Contouren en bouwvlakken liggen al vast

Nu de contouren en bouwvlakken binnen het plangebied vastliggen, start het college met het participatie traject. Zou het niet logischer geweest zijn om eerst met omwonenden, belanghebbenden en stakeholders te inventariseren waar wat mogelijk is binnen het plangebied? Zodat daarna door het college een besluit genomen kan worden, waarna plannen in gezamenlijkheid met betrokken partijen nader uitgewerkt kunnen worden.

Het participatietraject zal vooral bestaan uit de stedenbouwkundige opzet van de nieuwe gebouwen, de kleur van de kozijnen, inrichting van de openbare ruimte zoals; waar komt gras en waar komen bankjes binnen het plangebied. Door als college vooraf alles vast te leggen is er nog maar weinig ruimte voor een participatietraject.

Algemeen belang – particulier belang - bestuursakkoord

Het is logisch dat het college besluiten ten aanzien van het algemeen belang afweegt tegen particuliere belangen. Dat staat ook vermeld in de kanttekeningen van het participatieplan. Het algemeen belang dient dan wel goed omschreven te worden. Welke onderdelen uit het bestuursakkoord heeft het college daarbij voor ogen? Het kunnen er diverse zijn, maar om begrip te kweken, is het van belang dat daarover duidelijkheid bestaat.

Enkele mogelijke overwegingen, passend bij het bestuursakkoord:

• Woonvisie (grote woningbouw ambitie)
  • Beste gemeente in de regio op het gebied van ouderenhuisvesting?
  • Is de financiële opbrengst leidend om de schuldenpositie te verlagen?
  • Is de financiële opbrengst leidend om gigantische investeringen voor onderwijshuisvesting waarvoor we staan in te kunnen vullen?
  • Meer bomen en groen binnen het plangebied
  • Invulling en behoud van cultureel historische gebouwen in de wijk

Snelheid ten koste van kwaliteit en draagvlak

Aangejaagd door de grote behoefte aan woningbouw, maar ook het tonen van daadkracht, laat het college zien voortvarend te werk te gaan. Gemeentebelangen constateert dat dit wederom ten koste lijkt te gaan van de kwaliteit, zoals ook bij plan ‘De Baarzen’.

• Want waarom wordt er niet gekozen voor verdiept parkeren? Daarmee laat je meer ruimte voor groen en wonen of onderwijshuisvesting in de wijk.
  • Waarom geen combinatie van woningbouw op het nieuwe gezondheidscentrum? Kijk naar de Hoge Vliert aan de Vliertstraat. Mensen vinden het ideaal en wonen er maar al te graag.

Door breder te kijken met inwoners, omwonenden en stakeholders is het algemeen belang in onze ogen beter gediend. Mogelijk wil het college haar strategie nog aanpassen waarmee ook de uitgangspunten van het bestuursakkoord beter gediend zijn.