Ook bouwplannen in Vught op losse schroeven

Mag de overheid een gebouw of perceel grond exclusief aan één partij te koop aanbieden of moet het alle gegadigden een kans bieden om het gebouw of perceel te kopen? Hierover heeft de Hoge Raad op 26 november jl. uitspraak gedaan in een geschil tussen een vastgoedondernemer en de gemeente Montferland. En deze uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben voor veel aanstaande bouwprojecten, ook binnen Vught!

In de kwestie Montferland geeft de Hoge Raad de vastgoedonderneming gelijk. In het arrest van De Hoge Raad is het volgende te lezen: “De Hoge Raad oordeelt dat een overheidslichaam dat een onroerende zaak wil verkopen, gelegenheid moet bieden aan (potentiële) gegadigden om mee te dingen. Dat houdt in dat het overheidslichaam de koper moet selecteren in een selectieprocedure aan de hand van objectieve, toetsbare en redelijke criteria. Ook moet het overheidslichaam hierover vooraf informatie bekend maken. Deze verplichtingen volgen uit het gelijkheidsbeginsel, waaraan overheidslichamen zijn gebonden”

Ook voor Vught kan deze uitspraak vergaande gevolgen hebben voor de verkoop van de beperkte vastgoed- en grondposities in eigendom van onze gemeente.

De verkoop van de oude Baarzenschool door de gemeente aan de Lidl zit daarmee direct in de gevarenzone. Al jaren is Aldi bezig om een geschikte locatie in Vught te vinden voor een filiaal. Aldi, maar ook andere supermarktketens, kunnen de gemeente Vught eenvoudigweg eveneens verzoeken in aanmerking te komen voor aankoop van de Baarzenschool. Enkel een brief met verwijzing naar het arrest van de Hoge Raad, volstaat!

Ook bij het plangebied de Wieken kan de uitspraak roet in het eten gooien. Het plan van de gemeente, om een intentieovereenkomst te sluiten met de ontwikkelaars van het nieuwe gezondheidscentrum op de locatie van de Lidwinaschool, wankelt.

Want door de uitspaak kunnen meer ontwikkelaars en beleggers zich melden om in aanmerking te komen het GHC te ontwikkelen en of te verhuren aan de huisartsen of andere zorgaanbieders.

De verkoop van de Willibrordusschool aan Vughterstede kan om dezelfde argumenten ook op losse schroeven komen te staan.

Bij de behandeling van de gebiedsvisie “Hart van de Baarzen” in de raad van 16 december 2021 vroeg de VVD fractie al wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de Hoge Raad.

Wethouder Vos zei toe de gevolgen ervan spoedig ik kaart te brengen, maar deze laten nog op zich wachten.

Laten we hopen dat voorkomen kan worden dat getekende Vughtse (intentie)overeenkomsten met financiële gevolgen voor onze gemeente ontbonden moeten worden.