Fortduinen, permanente bewoning?

Heeft de Provincie nu wél of niet gezegd dat er op Fortduinen niet permanent gewoond mag worden?

De Visie ‘Wonen in het buitengebied’ is nog maar net vastgesteld. Daarin werd gesteld dat er geen permanente woningbouw mogelijk is op Fortduinen volgens de provincie. Maar de vraag is nu of de provincie wel specifiek is bevraagd over deze kwestie en zich inderdaad zo stellig heeft geuit tégen bewoning op Fortduinen (voormalige Camping de Vondst) in Cromvoirt. Met andere woorden; is het raadsbesluit wel op basis van de juiste informatie genomen?

Gemeentebelangen heeft middels een Woo-verzoek (Wet Open Overheid) verzocht om alle gespreksverslagen bij de Provincie, nadat onze technische vragen en de rondvraag tijdens de commissievergadering bleven leiden tot onduidelijkheden. Op dit moment zijn we nog in afwachting van de documenten.

Woningbouw is één van de speerpunten van zowel Provincie als Gemeente Vught. Sterker nog; het kabinet wil juist dat er op korte termijn fors wordt geïnvesteerd in woningbouw in antwoord op het grote woningentekort en dringt daarop aan bij Provincie en gemeenten. De roep om woningen te bouwen, klinkt steeds luider.

Met het verzoek om ter plaatse van Fortduinen (voormalige Vondst) in Cromvoirt woningbouw mogelijk te maken voor permanente bewoning, zou je verwachten dat zowel gemeente als Provincie blij zijn een bebouwingslocatie mogelijk te maken, maar niets blijkt minder waar.

Het college van Vught is niet bereid medewerking te verlenen en geeft aan dat ook de Provincie zich negatief heeft uitgelaten over de kwestie. Als argumenten worden aangehaald dat het niet in een bebouwingslocatie ligt, geen bebouwingslint betreft en niet grenzend is aan de bebouwde kom.

Wat dit laatste betreft een vreemde redenering: De grens van de bebouwde kom is vastgesteld op 20 augustus 2018, provinciaal blad Nr.6157. Daarop is te zien dat locatie Fortduinen grenst aan de bebouwde kom Cromvoirt. Deze grens ligt namelijk aan weerszijden van de weg Pepereind tot net voorbij de kruising met de weg Cromvoirtse Putten.

De vraag blijft: is de mogelijkheid tot woningbouw besproken ja of nee?