Motie maatwerk Agrariërs

Motie Maatwerk voor agrariërs en agrarisch gerelateerde bedrijven in Vught nog even in de koelkast

Voor het zomerreces ontvingen wij van ongeruste boeren en hun gezin, de landbouwvisie van ZLTO uit handen van voorzitter en varkenshouder Erik van Asten. Een motie over de stikstofproblematiek van het CDA werd ingetrokken nadat duidelijk werd de wethouder hierover reeds in gesprek was met de regio en dat de wethouder zitting heeft in de kopgroep Landbouw. Hangende deze zaken, is de motie ingetrokken en zouden wij, indien nodig, een nieuwe motie indienen.

Die noodzaak bleek nadat de fractie van Gemeentebelangen kennis nam van de Koersnotitie van de Regio Noordoost Brabant waarmee het college heeft ingestemd. Behalve op de plattegrond, komt de naam Vught niet voor in het rapport. We missen daarmee de inbedding en de broodnodige, concrete vertaling van Vught in het stuk!

• Want waar is aandacht voor onze jonge boeren?
  • Waar is project De Margriet met langdurige, duurzame pacht gebleven?
  • Vughse inbreng bij de Gebieds Gerichte Aanpak (GGA) Loonse en Drunense Duinen, die op juli 2023 klaar moet liggen. (Daarvan is stikstofproblematiek een onderdeel)

Het lijkt Vught momenteel te ontbreken aan slag- en menskracht, maar ook kennis om goed te acteren voor deze sector. Vught is sinds 2021 méér dan de Gement en een koppeling met het Vlijmens Ven. Gemeentebelangen pleit daarom voor de instelling van een specifiek transitieteam Landbouw binnen onze gemeente met provincie, ZLTO en Duinboeren.

Daarmee zit je niet alleen aan tafel met een belangenvereniging maar ook met landschapsbeheerders op natuur-inclusieve en biologisch boerende inslag. En dat is júist hetgeen onze gemeente zo uniek maakt na de herindeling met Helvoirt.

CDA stelde voor om toch de provinciale, landelijke en overige berichtgeving hieromtrent nog één keer af te wachten en pas daarna in gezamenlijkheid een motie op te stellen. Gemeentebelangen heeft zich in dat lot geschikt omdat ons er alles aan gelegen is dat de motie het ook haalt!