Vakantietijd in Nederland

Het is vakantie! En dat geldt ook voor politiek Vught. Raad en college zijn begonnen aan het zomerreces na een drukke periode waarbij in korte tijd, heel veel zaken zijn besproken én besloten, ook al verdienden een aantal van de onderwerpen meer voorbereidingstijd.

Waarover is zoal besloten?

• Het uitvoeringsprogramma voor de komende 5 jaar
  • Kadernota
  • Het participatiebeleid
  • De ontwikkeling bij Den Hoek in Helvoirt
  • Het beroep tegen herziening bestemmingsplan buitengebied van Haaren (voor ons Helvoirt)

Vanwege de complexiteit van enkele zaken, pleit men binnen de werkgroep ‘bestuurlijke vernieuwing’ voor een Lange Termijn Agenda zodat men zich als raad beter en adequaat kan voorbereiden op bepaalde onderwerpen, maar ook inwoners zijn beter op de hoogte wanneer onderwerpen besproken worden waarbij zij van zichzelf willen laten horen.

De fractie van Gemeentebelangen staat positief kritisch tegenover het uitvoeringsprogramma en het participatiebeleid, waarbij de kritische kanttekening vooral geplaatst worden bij de financiële uitwerking ervan omdat we van mening zijn dat hiervoor veel te weinig is begroot.

Het andere kritieke punt is dat we van harte hopen dat ook inwoners die zich of niet goed kunnen verenigen, of de juiste weg niet weten te bewandelen om van zich te laten horen, eveneens kunnen rekenen op de steun om dit te bereiken vanuit de gemeente. Niet voor niets hebben wij de ‘Wijkmakelaar’, de schakel tussen bewoners, gemeenten en eventuele instanties, hoog op ons ‘to-do lijstje’ staan.

Helvoirt (tot 1 januari nog gemeente Haaren) heeft in het verleden enkele besluiten genomen waarmee de Helvoirtenaren goed uit de voeten konden. Voor Gemeentebelangen staat voorop dat Helvoirt vertrouwen moet kunnen hebben in reeds genomen besluiten en is dan ook van mening dat Vught democratisch genomen besluiten, niet naast zich neer mag leggen.