Schriftelijke vragen landgoed Voorburg

Vught, 23 mei 2022

Betreft: Schriftelijke vragen woonontwikkeling Landgoed Voorburg naar aanleiding van het interpellatiedebat

Geacht college,

Op 19 mei jl. vond, op verzoek van Gemeentebelangen, het interpellatiedebat over de voortgang van de woonontwikkeling locatie op Zorgpark Voorburg (Reinier van Arkel) plaats in de raad.

Ter voorbereiding heeft onze fractie de vragen op voorhand gedeeld met het college en raad.

Ondanks een ruime toelichting door het college naar aanleiding van onze vragen en die van andere fracties, zijn deze, naar de mening van Gemeentebelangen, alsnog niet volledig of naar onze wens beantwoord, waardoor wij de noodzaak voelen hierover alsnog (aanvullende) schriftelijke vragen te stellen.

1. Hoe vaak en wanneer heeft het college van B&W bestuurlijk overleg gevoerd sinds 6 maart 2021 met het bestuur van Reinier van Arkel? Wij ontvangen hiervan eveneens graag de notulen dan wel de gespreksverslagen, al dan niet vertrouwelijk.
  1. Tijdens het interpellatiedebat lichtte het college van B&W toe dat toekomstige kosten voor infra en (groen)onderhoud op het landgoed, gedekt moeten worden vanuit de ontwikkelvisie. Zodoende is tegemoet gekomen aan het bestuur van Reinier van Arkel door het aantal te realiseren woningen los te laten en de woonvisie geen remmende factor te laten zijn waardoor het bestuur van Reinier van Arkel naar eigen inzicht tot een ontwikkelvisie kan komen. Desondanks vernamen wij op 14 april, tijdens de informatiesessie, van de directie van Reinier van Arkel dat er nadere beweging bij de gemeente wordt gezocht.
    1. Is bij het college inmiddels bekend om welke nadere beweging het gaat?
    2. Welke overige kaders heeft het college gesteld aan het bestuur van Reinier van Arkel met betrekking tot de ontwikkelvisie?
    3. Hoeveel woningen kunnen/mogen er gerealiseerd worden, rekening houdend met de woonvisie, daar het bestuur van Reinier van Arkel heeft aangegeven, deze goed uitvoerbaar te vinden?
    4. Zou het college van B&W een meer ‘aanjagende’ rol kunnen aannemen dan tot nu toe het geval was?
    5. Wat kan de gemeente volgens het college van B&W verder ondernemen om snelheid te houden in de ontwikkeling van landgoed Voorburg?

Wij verzoeken u de antwoorden op hierboven gestelde vragen nader toe te lichten.

1. Waarom heeft het college nooit eerder met Reinier van Arkel de optie voor tijdelijke bewoning besproken? Dit naar aanleiding van de opmerkingen en suggesties van PvdA-GL op 14 april jl. en vervolgens tijdens het interpellatiedebat waarbij gevraagd werd of het college inmiddels ideeën heeft om toch alvast doelen van de woonvisie op landgoed Voorburg te realiseren, waarbij gedoeld werd op Tiny Houses.
  1. Wanneer gaat het college uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van tijdelijke bewoning? Is het college van B&W alsnog bereid laatste voorstel alsnog onder de aandacht van het bestuur van Reinier van Arkel te brengen?
  1. In het verlengde van bovengenoemde vraag vernamen wij tijdens het interpellatiedebat van het college van B&W dat men tenminste drie kansrijke locaties op het oog heeft voor tijdelijke bebouwing (tiny houses) naar aanleiding van de vraag van De fractie van Gemeentebelangen verneemt graag om welke locaties het hier gaat. Waarbij wij eveneens verzoeken de raad daarover vertrouwelijk te informeren, mocht dat aan de orde zijn.
  1. Waarom heeft u de raad nooit eerder proactief geïnformeerd over de status van de ontwikkellocatie landgoed Voorburg?
  1. Waarom bent u naar aanleiding van het interpellatiedebat, nu wel bereid de raad actief en vertrouwelijk te informeren? Het betreft immers de grootste ontwikkellocatie van Vught?
  1. Graag vernemen wij op welke korte termijn (voor de zomer) de raad nader vertrouwelijk geïnformeerd zal worden over de voortgang van deze ontwikkellocatie.

Natuurlijk zien wij uw antwoorden weer graag tegemoet. Wij verzoeken u echter, omwille van ons verzoek tot een (vertrouwelijk) bijpraatmoment, het antwoord op onze laatste vraag direct uit te zetten naar de griffie zodat zo snel als mogelijk een datum ingepland kan worden.