Bestemmingsplan Wolfskamerweg 20-22

VUGHT/CROMVOIRT/HELVOIRT – Onlangs is het bestemmingsplan Wolfskamerweg 20-22 aangenomen door de Vughtse raad.

Met dit plan, dat voorziet in 58 appartementen in de categorie € 250.000 tot € 400.000 v.o.n., wordt tegemoet gekomen aan de roep om betaalbare woningen in Vught.

Prijsopdrijvende uitvoeringspakketten, waarbij kopers voorkeur van inschrijving kunnen krijgen en de woningen onbereikbaar worden voor de doelgroep zijn dankzij de opmerkzaamheid van Guus van Woesik, raadslid Gemeentebelangen, uit den boze.

“Het staat iedereen natuurlijk vrij om de nieuwe woning te voorzien van bijvoorbeeld een duurdere keuken of badkamer, maar het al dan niet afnemen van een uitvoeringspakket moet geen reden zijn om als koper voorrang te krijgen bij inschrijving op de woningen. In dit geval bleken half-verdiepte parkeerplaatsen tot het optiepakket te behoren” aldus Guus, die overigens nog meer punten onder de aandacht van de raadsleden bracht.

Vóór Vught
Zo pleitte hij voor loting via notaris voor wat betreft de toewijzing van de woningen en bracht hij de lokale focus onder de aandacht waarbij kennisgeving van inschrijving voor de nieuwe woningen bijvoorbeeld enkele weken eerder al in het Klaverblad verschijnt. Voor toewijzing van betaalbare koopwoningen binnen de eigen gemeente is momenteel ook een wetsvoorstel in de maak, dat naar verwachting nog dit jaar van kracht zal zijn.

Motie niet nodig
Ook de andere partijen schaarden zich achter het GB standpunt en spraken zich uit tegen voorkeur voor inschrijvers mét uitvoeringspakket en pleitten eveneens voor loting. Een op voorhand aangekondigde motie met het verzoek aan het college om de punten van loting, uitvoeringspakketten en lokale voorrang aan de orde te stellen bij de ontwikkelaar, bleek niet meer nodig, want net voor de raadsvergadering bleek de ontwikkelaar te hebben toegezegd geen moeite te hebben met loting, zal de parkeerplaats ín de verkoopprijs worden opgenomen én krijgen inwoners van de gemeente Vught net iets eerder gelegenheid tot inschrijving op de appartementen.

Schaarste van bouwgrond
Van Woesik: “Ik ben blij dat de wethouder naar aanleiding van de commissievergadering direct contact heeft gelegd met de ontwikkelaar en dat deze bereid is gevonden medewerking te verlenen, waardoor het nu goed uitpakt voor de woningzoekenden in de betaalbare sector. Dit betrof echter al een les uit het verleden, die wel goed opgepakt moet worden. Met een hoge ambitie voor woningbouw (2.000 tot 2030), maar een schaarste aan gronden waarop deze gerealiseerd kunnen worden, zullen we veel met (particuliere) ontwikkelaars te maken krijgen, dan moet dit een vast onderdeel van gesprek en contract zijn”.

Zienswijze
Op het plan was één zienswijze ingediend. Deze indieners kregen erg laat te horen dat het bestemmingsplan geagendeerd stond, waardoor zij niet in de gelegenheid waren in te spreken tijdens de commissievergadering. Behoudens een gesprek met de ontwikkelaar, heeft de indiener, ondanks diverse verzoeken daartoe, niet eerder een gesprek met de wethouder gehad. Ook de advocaat van de betreffende partij heeft niets mogen vernemen. GB betreurt die gang van zaken en riep dan ook op om ook hieraan alsnog gevolg te geven, zodat mogelijk tot een oplossing gekomen kan worden.