Bestemmingsplan Buitengebied

Gemeentebelangen vraagt aandacht voor lopende aanvragen uit Helvoirt en pleit voor intrekken beroep Raad van State tegen bestemmingsplan buitengebied Haaren

Gemeente Vught wil komen tot 1 visie voor wonen in het buitengebied van Vught. Er moet een gedragen plan ontstaan waar ook de inwoners van Helvoirt die tot nu toe de kans nog niet hebben gehad om in mee te praten. De Fractie van Gemeentebelangen heeft reeds eerder aangedrongen tijdens de sessies in Vught om Helvoirt aan te haken. Wij maken ons wel zorgen over de timing van de totstandkoming van de visie dat niet eerst het standpunt van het beroep tegen het lopende bestemmingsplan Buitengebied Haaren, waarvan de totstandkoming door de provincie als voorbeeld werd genoemd hoe het moet en wat de bedoeling is, wordt afgewacht. Dat kan immers invloed hebben op de wijze van burgerparticipatie en standpunten van inwoners. Gemeentebelangen heeft in de raadsvergadering van 29 april in Vught respect gevraagd voor een democratisch genomen besluit van de gemeenteraad van Haaren bij de vaststelling van het bestemmingsplan buitengebied Haaren. Rechtszekerheid!

Daarnaast heeft Gemeentebelangen nogmaals aandacht gevraagd voor de mensen die reeds een aanvraag hebben ingediend en waarvan nu reeds bekend is dat zij passen binnen de vastgestelde kaders. In Vught en voor Helvoirt onder het regime van bestemmingsplan buitengebied Haaren.

Gemeentebelangen vraagt aandacht voor oplevering van een duidelijk toetsingskader met overzicht van bebouwingsconcentraties. De ruimtelijk-kwalitatieve ontwerprichtlijnen moeten ruimte bieden aan zorgvuldig ruimtegebruik. Het moet ruimte geven voor stoppende agrarische ondernemers om een nieuw verdienmodel te maken. Dit voorkomt onnodige verstening, leegstand en mogelijke criminele invloeden. Verder een oproep om nadrukkelijk rekening te houden met verschillende groeperingen, mensen en belangen. Zorg voor elkaar!!! En dat betekent ook oog voor elkaar!!!

Doe de burgerparticipatie helder en transparant bijvoorbeeld via een burgerpanel. Laat het echt participatie zijn en geen puur informerende bijeenkomsten. Laat het een omgevingsdialoog zijn wat uitmond in deelgebieden. Gemeentebelangen roept de inwoners op een echte kans te pakken om de lijntjes en vlakken in te kleuren.

Fractie Gemeentebelangen