Met nieuw elan aan de slag voor Vught, Cromvoirt en Helvoirt

Tijdens de extra raadsvergadering van donderdag 1 juni is Jos den Otter geïnstalleerd als nieuwe wethouder van de gemeente Vught. Met de toetreding tot de coalitie door Gemeentebelangen mocht de partij ook een wethouder leveren en de partij heeft er het volste vertrouwen in dat het bestuur van Vught met de komst van Jos op volle sterkte is en als een solide team daadkrachtig en voortvarend uitvoering aan het coalitieakkoord zal geven.

Janine Wildschut werd vervolgens het nieuwe raadslid van Gemeentebelangen en nam de vrijgevallen raadszetel van Jos over. Janine zette zich al langere tijd in voor de lokale partij en was sinds de verkiezingen in 2020 burgerraadslid van Gemeentebelangen. De partij is verheugd dat zij zich vanaf heden ook als raadslid kan inzetten.

De vergadering van 1 juni stond natuurlijk in het teken van het ‘nieuwe’ bestuursakkoord, dat feitelijk gebaseerd is op het oude, maar geactualiseerd is én waarbij de wijzigingen zijn bijgehouden in een addendum. Daarin liggen de afspraken vast die de coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD, PvdA-Groenlinks en CDA zijn overeengekomen.

Onze fractievoorzitter Bregje Peijnenburg noemde het fair weer deel uit te maken van de coalitie én fair dat er wijzigingen zijn aangebracht waardoor de zichtbaarheid van GB in het akkoord onmiskenbaar is. Met voorbeelden als; uitvoeringsplannen voor woningbouw op Isabellaveld Fase 2, het introduceren van pilots op het gebied van erfpacht waardoor woningen beter betaalbaar blijven. Nu én in de toekomst. Maar ook door planvorming voor woningbouw op uitleggebieden in combinatie met tijdelijk wonen. Ondernemers kunnen rekenen op inspanning van GB als het gaat om ruimte voor ondernemen en het onderzoeken van een ontsluitingsweg die ook voordelen oplevert voor de leefbaarheid van de dorpen Cromvoirt en Helvoirt. En om de participatie beter te laten verlopen, hoopt de partij wijkmakelaars in te mogen zetten.

Voldoende reden tot feest, zou je denken. Echter, direct ná de vergadering, meldde Martien Vromans het aanwezige bestuur van Gemeentebelangen dat hij de fractie van GB verlaat en zijn zetel meeneemt. Fractie en bestuur betreuren zijn keuze waarbij Martien het persoonlijk belang boven het partijbelang stelt, maar wensen hem desalniettemin succes voor de toekomst