Invulling Den Hoek Helvoirt voldoet niet aan behoefte

Invulling Den Hoek voldoet niet aan behoefte.

De zichzelf met complimenten overladen partijen uit de coalitie vindt de invulling van Den Hoek een duidelijk plan. Het meest haalbaar. Maar vele jong volwassen en starters die eerder de hoop hadden om via een cpo aan de slag te kunnen staan in de kou. Alle politiek partijen riepen dat tijdens de verkiezingscampagne, alleen gemeentebelangen zei; “Bouwen naar behoefte”. En dat was met 70 inschrijvingen cpo. Daarnaast waren er al bij Haaren verwachtingen gewekt voor 25 – 28 woningen in cpo verband. Het college komt bij monde van wethouder Vos met een schamele 8 cpo’s en gaat door een motie kijken naar ruimte tot 15. Maar een motie kun je na wat “onderzoek” naast je neerleggen. Een amendement niet. Daarom pleitte wij voor een amendement en steunde wij de motie van CDA /PLV niet. Het voldoet niet aan de behoefte.

Het college heeft kansen laten liggen door niet enkele betaalbare kavels te bestemmen voor cpo. Het kiest voor bij opbod verkopen van kavels met een minimum m2 prijs van € 385,00. Daar had je je als gemeente kunnen onderscheiden en jezelf laten zien dat je iets met de Helvoirtse gemeenschap ophept. U weet wel het deel wat door herindeling is toegevoegd. Gemiste kans.

Anti speculatiebeding

Haaren had een goed anti-speculatiebeding voor fase 1 en 2 van den Hoek. Dat het nu ook van toepassing wordt op fase 3 en 4 geeft eenduidigheid en houdt de Haarense situatie voor Den Hoek in leven.

Kortom: een gekunstelde uitwerking voor Den Hoek die niet voldoet aan de behoefte van het gevoel van de inwoners van Helvoirt. Weliswaar een verschuiving naar meer betaalbaar maar de CPO-ers, starters, komen er bekaaid af.